Het wasmiddel was bijna op. Ik maakte meteen een foto van de doos. Voor op de blog. Ik heb de smaak enorm te pakken.

lege was

Op de foto zie je duidelijk dat het wasmiddel (zonder parfum, heerlijk) voor de witte was echt bijna op is.

Nu, even een omweg, we zijn geabonneerd op een tijdschrift voor doen-denkers “ZOZ”. Ik zag het ooit liggen bij mijn zeepvriendin Evelien. Het zag er enorm gedateerd uit, maar blijkt rete actueel. Ik besloot direct dat ik dat blad in onze eigen brievenbus wilde ontvangen. Ook meneer T is zeer over het tijdschrift te spreken. Het puilt uit van nuttige informatie over ecologisch leven, leert ons een heleboel bij, geeft tips, vertelt waar lezingen met boeiende thema’s zijn, recenseert boeken en nog veel meer. In het blad stond dat het merk Ecover door de grote  biologische groothandel De Nieuwe Band geboycot wordt. Spanning en sensatie in de schoonmaakwereld. Voor de hele uitleg moest je naar de website van De Nieuwe Band, maar ik was er nog niet aan toegekomen het te lezen en dat terwijl er een steeds leger rakende wasmiddeldoos in de badkamer stond. Die misschien wel opgevolgd zou worden door een volle doos met Ecover wasmiddel!

Ik was bij Morty, de kaashandel die eigenlijk een kleingrutter met biologische waren is, en kocht er een doos wasmiddel. Van Ecover. (tumtumtum). Hij had niks anders en biologisch wasmiddel kopen is geen sinecure als je alle supermarkten wilt vermijden. Ik ben namelijk inmiddels een beetje uit te bocht geschoten met de definitie van “supermarkt” en ontzeg inmiddels alle (grote) ketens mijn klandizie. Of het ze zal leren, zal blijken. Ik leer er in elk geval van.

Ik wist dat er dus een artikel bestond waarin goede redenen zouden staan waarom ik zou kunnen kiezen niet meer met Ecover te wassen en ik kocht het toch. Tjonge wat een rebel.

Inmiddels heb ik het artikel gelezen. Het is eerlijk en menselijk geschreven, niet als formeel bedrijf, bijna als individu dat voor keuzes wordt gesteld, toegegeven die stijl zie ik graag. Het vertelt waarom zij ervoor kiezen om Ecover niet meer te verkopen. De druppel die de emmer deed overlopen is algenolie, een olie die door genetische manipulatie wordt gemaakt en waar onderzoekers en ecostrijders nog niet helemaal over uit zijn. Het wordt gezegd duurzamer te zijn dan palmolie, maar er zouden weer suikerplantages moeten worden geplant om die algen te voeden en raadt eens welke regenwouden daarvoor gekapt moeten worden? Juste, dezelfde. Maar dan: hullie zeggen dit en lullie zeggen dat. Er blijken echter nog veel meer redenen om Ecover te weren uit het assortiment. Er blijken betere opties. Wat heerlijk dat zij dat voor mij (en voor jou) hebben uitgezocht. Lees hier het hele artikel zelf.

Liefst wil ik winkelen bij mensen werken die ik kan vertrouwen: dat zij hebben uitgezocht dat hun producten (of de producten die ze doorverkopen) goed zijn. Dat ze goed zijn voor het milieu, voor de mensen die het maken, voor de mensen die het kopen, niks op dieren getest, de lijst met goeie eigenschappen is lang, je kunt er zelf vast nog eea bijbedenken. Ik mis dat vertrouwen in de supermarkt. Het enige doel daar is geld verdienen en dat gaat ten koste van kwaliteit op veel te veel verschillende vlakken.

Nu zijn er een aantal wasopties:

– Morty overtuigen ook te stoppen met Ecover (leuk he, dat is een optie die ik kan testen door te zeggen “zeg Morty, lees dit artikel eens” en dan kan hij dat doen en dan kunnen we het er over hebben en dan doet hij er misschien wat aan, of niet, maar ik hoef ik elk geval niet de klantenservice te bellen)
– andere plekken zoeken met andere merken wasmiddel, liefst biologisch want een beter milieu begin-t.
– ons aansluiten bij een voedselcoöperatie met biologische merken en daar een goed wasmiddel bestellen
– zelf wasmiddel gaan maken
– wasnoten kopen (update: dat heb ik gedaan, maar het was geen succes lees maar)

Mensenkindren, wat een opties!

Gelukkig kunnen we voorlopig weer even vooruit en is het kleurwasmiddel nog lang niet op.