een videotheek die je kunt lenen

Vroeger kon je naar de videotheek om films te lenen. Nu kun je een videotheek lenen. Dit is mijn videotheek. Een schijf die je mag lenen wanneer je…

9-2-24

Ik begon met Wrijving

Wrijving is een open podium voor echte seksverhalen. Seks is zo veelzijdig, bijzonder, verbindend, intiem, raar, ongelijk, warm, klein en groot. Het is voor zover ik het nu…

8-2-24

stand up sanne

Ik deed een cursus stand-up comedy. Als ik dat aan mensen vertelde, zag ik soort verbazing icm doodsangst op hun gezichten. “Oh wat .. dapper”, zeiden ze. De…

23-7-23

de laatste dag wandelen

In een tent klinkt het altijd alsof het harder regent dan het doet. ’s Ochtends hoor ik echter de dikke, laatste druppels die nog aan de takken kleefden….

20-5-23

wandeling, een dag is voor mij eeuwigheid

Ik weet niet precies wat het betekent, dat een dag eeuwigheid is. Het ligt een tipje op van het gevoel dat ik, als ik wandel ik alleen daar…

8-5-23

de natste dag (GR131)

dag 5 – 13,9 km van La Orotava tot in de bossen bij Las Palomas Voor nog geen 2€ rijdt een bus me weer honderden meters omhoog, terug…

26-4-23

fietsen naar camping Mont Dragon

Mijn vrienden Thomas en Esther hebben een stukje paradijs gekocht in België. Het is een camping, half aangeharkt, half bos. Als ik een droomcamping mocht bedenken, kwam deze…

8-4-23

De natte slaapzak en een warm bed (GR131)

dag 4 – 13,6 km – van bos voorbij El Portillo tot La Orotava  Waar zijn we? Het is rond middernacht. Ik lig in een tent in een…

6-4-23

niet meer brommen (2)

Als dingen stuk gaan, leer je ze beter kennen. Afgelopen maand was mijn scooter gestopt met brommen. Eerder begon het apparaat nog vriendelijk te brommen na mijn gedraai….

31-3-23

Zou je dat nou wel doen?

(Trekvogelpad etappe 2) Als ik nu naar het filmpje kijk, is het prachtig. Toch was ik al aan het bedenken hoe ik je zou afraden na Alkmaar, waar…

30-3-23

niet meer brommen (1)

Als dingen stuk gaan, leer je ze beter kennen. Vanmorgen gebeurde er niks bij het indrukken van de knop van de magnetron. Gisteren begon het apparaat nog vriendelijk…

28-3-23

het hoogtepunt en de andere wandelaar (GR131)

dag 3 – 23,9 km – Vilaflor tot bos na El Portillo Ik wen aan het wandelen, aan het dragen van mijn tas, het ritme van de dag….

25-3-23

(airpods) loslaten

Op het vliegveld van Tenerife besefte ik me na enig graven in de talloze vakjes van mijn tas, dat ik mijn airpods in het hostel, onder mijn kussen…

24-3-23

de bloedneus (GR131)

Dag 2 – 15,2 km – van voorbij Arona tot net na Vilaflor Veertien uur slaap ik, de eerste keer dat ik wildkampeer. Het is fris in de…

17-3-23

de eerste keer wildkamperen (GR 131)

dag 1 – 9,5 km – Arona tot voorbij Arona Mijn tas is zwaar door het water voor twee en eten voor ruim vier dagen, als ik in…

13-3-23

het voorbereiden op een grote reis is een reis op zich (GR 131)

Op Tenerife is het “altijd lente” had ik gehoord, en ik had zin in wat lente.  Lange tochten Een leuke vakantie zonder ‘iets-heel-actiefs’ kan ik me niet voorstellen….

een paard op het pad

Mijn wandelweekend is gered door een wild paard. Aan iedereens schoenen bij de bushalte kon ik zien dat ik niet de enige was die besloten had vandaag het…

6-3-23

ontbijt voor kampeerders

Fiets of wandel ik, dan ontbijt ik onderweg met havermoutpap. Je hebt er weinig voor nodig en het is voedzaam en lekker. Ik maak voor ik vertrek een…

1-3-23

Pindasoep

Deze soep is geweldig. Vullend, romig, vegan als je dat wilt, simpel en je kunt er veel groenten (en je ei) in kwijt. ui 2, fijngesneden knoflook 4,…

26-11-22

fijn voorlezen

Zo zat ik een paar maanden geleden ineens fijne verhalen voor te lezen in de hal van de bibliotheek in Utrecht. Omdat Roos (die er werkt) me vertelde…

24-4-22

De vogels roepen

De vogels roepen me. Begin dit jaar deed ik met een groep mensen een week lang “opdrachtenpost”. Het was een serie van zeven mails die ik had gemaakt…

12-3-22

kappen nu

Ik heb vaak last van harde geluiden of geluiden die niet stoppen. Zeker als ik gespannen ben van iets anders, maken harde geluiden dat ik niet meer kan…

17-2-22

oplossen

Ik deed mee aan een creatieve challenge: “12dagencreatief” van Loes van Boekselen. Twaalf dagen kreeg ik elke dag een mail met opdrachten en inspiratie van verschillende mensen. Het…

7-1-22

verkeerde dag om in de verkeerde auto te rijden

Mijn neefje en mijn broertje waren jarig geweest dus ik wilde in hun woonkamer taart met ze eten. Zeggen hoe groot ze zijn geworden. De dag ervoor had…

9-11-21

reis alleen

Het alleenreizen viel mij in de schoot. Ik had geen baan, geen verkering en geen zin om lang te zoeken naar een reisgezel. Dus reisde ik alleen. Toen…

24-6-21

12 maanden fijn

In 2010 was ik straatarm. Ik werkte als producent aan een documentaire over post maar het budget was al een jaar op. We werkten gewoon door. Het was…

27-5-21

Een jaar geleden kreeg ik post van Heleen

In maart 2020 vroeg ze wie goud en pauwen nodig had. Dat had ik. Een paar dagen later viel dit bijzonder mooie blauw gouden boekje in de bus….

22-3-21

Veel geld op de bank en toch blut

Zo ga ik om met mijn financiën als zzp’er.

5-3-21

vijf huizen, vijf gangen (met faux gras recept)

Meteen naar het uitgeschreven recept Om niet volledig opgevroten te worden door eenzaamheid, hebben mijn buren (“huisgenoten”) en ik besloten dat we een bubbel zijn. Arresteer ons, als…

27-2-21

niet vies van de straat

Ik ben niet vies van de straat. Als ik op straat een stapel rommel zie, hou ik altijd even de pas in. Even kijken of er nog wat…

25-2-21

Er staat een poffertjeskar, vier feest

Sinds een paar weken staat achter mijn huis, net over het water, elk weekend een poffertjeskarretje. De eerste keer dat het er stond, kreeg ik van vrienden aan…

1-2-21

Twee violen en twee ouders en twee vriendinnen (geen fluit)

Ik kan op donderdagochtend wel videobellen, zei ik, maar alleen als er voor me gezongen wordt. Ik was jarig. Een week ervoor zette ik mezelf er pas echt…

31-1-21

Wat er nodig is voor een betere band met je buren.

Vervolg op dit verhaal Een paar dagen later fietste ik van een afspraak* naar huis. Ik was in de buurt van de lampenkappen dus ik fietste er met…

15-1-21

je bent jarig

Nu jarig zijn. Mensen vinden manieren om het wel of niet te vieren in deze ellende. Ik hoor van mensen die met een barretje langs hun vrienden fietsen,…

8-1-21

lampenkappenlantaarnpalen in Utrecht

luister dit Met wandelschoenen en een warme jas staat ze voor mij huis, Ka. We hebben nog geen wandelroute, tot ze moet denken aan de nachtkastlampjes op lantaarnpalen…

7-1-21

gloeiwijn (recept)

We deelden gloeiwijn, appelbeignets en oliebollen uit op de laatste dag van het vreselijke jaar 2020. ‘Mag ik tien appelbeignets’, vroeg een langsloper – want als je een…

2-1-21

Club gewoldig

Leren breien op feesten en partijen, maak me ervoor wakker! Ik wilde tijdens de pandemie online breilessen gaan geven, Club Gewoldig, zou het heten. Toch niet… Ik ben…

7-11-20

geluidloos opknappen

Eens was ik in Tivoli. Er werd een boek  gepresenteerd. Onderdeel van het feest was een optreden een een ongetwijfeld begenadigd pianiste. Haar optreden bestond uit van live…

16-10-20

Wikipedia luisteren

Vorige week bereikte mij het heuglijke nieuws dat een aantal artikelen op Wikipedia niet alleen te lezen zijn, maar ook te luisteren. De ingesproken artikelen zijn, net als…

20-7-20

Onbewogen Verhalen in Utrecht

De zomer dringt zich aan ons allemaal op, zonder dat we onze gewone plannen kunnen uitvoeren. Het moet daarom zijn dat ik de laatste tijd wat vakantie in…